Meny
Våra tjänster

Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.

Agera snabbt vid bedrägeri

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

Vanliga varningstecken

  • Det är bråttom
  • Oväntad kontakt
  • De ber dig använda din e-legitimation 

Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

Lär dig känna igen bedragarnas knep

Träffa oss och lär dig mer om digital säkerhet och bedrägerier.

Vi sprider kunskap och ger konkreta tips på hur du och dina närstående kan skydda er mot bedrägerier. 

Anmäl dig!
Tre personer håller om varandra och ler in i kameran

Sparkonto Skåne Plus – ökat skydd mot bedrägerier

Bedragare vill att du agerar snabbt. Med Sparkonto Skåne Plus skickas pengarna inte direkt vid överföringar i internetbanken och appen, vilket ger dig tid att tänka efter.

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram? Bli inte lurad!

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. Men de bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. Som ung är det inte minst dessa tre bedrägerier du ska passa dig för:

  • Att bli penningmålvakt.
  • Spelbedrägerier.
  • Spionprogram och datavirus.
Ung och smart
Mother and child using a laptop together in their living room

Mer om bedrägerier på 5 minuter

Vilka är varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?

Se webbinariet "Ligg steget före - skydda dig mot bedrägerier" och lär dig mer – på 5 minuter.

Couple in front of a camper van

Rapportera fejk-sms till 7726

Visste du att du kan rapportera bluff-sms? Du gör det genom att vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska teleoperatörer. Hjälp till att stoppa bedragarna och att sms:et skickas till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:

  1. Håll fingret på smsets textruta och tryck långsamt.
  2. I pop-up:en som dyker upp - klicka på "Mer".
  3. Klicka på pilen längst ner till höger.
  4. Skriv 7726 i fältet "Till".
  5. Tryck på pilen till höger för att vidarebefordra sms:et.

Öka tryggheten genom att anpassa våra produkter

Gör det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov. Här kommer några praktiska tips som handlar om internetköp och beloppsgränser. 

Välj beloppsgräns för överföringar

  • Välj en låg daglig beloppsgräns.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns, när du behöver göra en större överföring.
  • Om du vill höja beloppsgränsen över din högsta möjliga gräns behöver du kontakta oss.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Välj beloppsgräns för Swish

  • Välj hellre en låg beloppsgräns och höj vid behov.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns vid större betalningar.
  • Vid en högre tillfällig beloppsgräns kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Swish.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Swish.

Öppna och stäng kort för internetköp

  • Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
  • Du kan också öppna/stänga bankkortet för automatuttag efter dina behov.
  • Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.

Ändra i internetbanken eller appen

  1. Gå till Kort.
  2. Välj kort genom att klicka på det.
  3. Under Hantera kort - klicka dig vidare till det du vill göra.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Skydda dig mot vanliga bedrägerier

Phishing, vishing och smishing - vad är det?

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för social manipulation och kan ske på flera olika sätt - via sms, mejl, chattar och telefon. Om du får ett sms där du blir ombedd att ringa ett nummer - kolla alltid själv att numret går rätt. Och klicka aldrig på okända länkar i sms eller mejl! Läs mer om smishing, phishing och vishing. 

Klicka aldrig okända länkar.

Bedrägerier via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Företagare? Skydda dig mot företagsbedrägerier

Har du eget företag? Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi. Läs mer om hur du skyddar dig.

Vill någon hjälpa dig?

Om någon erbjuder dig hjälp

  • Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. 
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. 
  • Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.

Guider och mer information

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaperna

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.