Hjälp under resan
Om något händer under resan finns det några saker som är viktiga att tänka på. Här har vi samlat information om vad du behöver göra och hur du kontaktar oss.
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Varför måste du byta och vilken webbläsare kan du använda?
Om något händer under resan finns det några saker som är viktiga att tänka på. Här har vi samlat information om vad du behöver göra och hur du kontaktar oss.
Hitta en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Då kan du använda ditt EU-kort från Försäkringskassan.
Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller mindre än reseskyddets självrisk.
Kontakta någon av våra larmcentraler så hjälper de dig att hitta en offentlig vårdgivare som du kan vända dig till.
Mer om EU-kortet och om länder Sverige har avtal med (forsakringskassan.se)
Om du blir allvarligare skadad eller sjuk och behöver vård ska du kontakta vår larmcentral direkt SOS International +45 70 10 50 50 – innan du vänder dig till en vårdgivare.
Vi vill se till att du redan från början hamnar på ett kvalitetssäkrat vårdställe och får nödvändig och skälig vård som vi kan ersätta. Kontaktar du larmcentralen först kan vi också snabbare lämna betalningsgaranti vid höga vårdkostnader.
Om din hemresa behöver ändras ska vår larmcentral även godkänna detta i förväg – och då är det viktigt att kontakten finns tidigt.
Se till att spara kvitton, fakturor och handlingar på egna utlägg för vård, mediciner och resor till och från vård. Vi behöver underlag och medicinska handlingar för att göra en korrekt bedömning av din ersättning. Din läkare i Sverige kan också behöva informationen för att kunna ge dig rätt fortsatt vård.
När du kommer hem igen ska du kontakta oss så att kan vi reda ut om du har rätt till ytterligare ersättning. Har du haft egna utlägg så kan du få ersättning för vissa merkostnader. Om du varit intagen på sjukhus eller ordinerats sängläge av läkare kan vi lämna viss ersättning för outnyttjad resekostnad.
Befinner du dig på resa ska läkaren på vistelseorten ge ordination om vilken behandling som är nödvändig. I dessa fall godkänner vi inte anmälningar via appar eller webdoktorer. Blir du däremot sjuk innan avresa i Sverige likställer vi dessa tjänster med läkarbesök.
Sjukvårdssystemet i USA är både speciellt och kostsamt. Om du råkar ut för sjukdom eller skada ska du alltid kontakta våra larmcentraler direkt.
Vi förhandlar oftast om priset direkt med sjukhuset, men fakturan kan skickas från ett externt bolag utanför sjukhuset. Ibland händer det att de skickar påminnelser direkt till dig som fått vård. Kontakta oss direkt på telefon om du får påminnelser eller känner dig osäker.
Skada utomlands – dygnet runt
SOS International, telefon +46 8 50 51 40 08
Skada inom Sverige
Telefon 0771-23 33 33, vardagar 08:00-17:00
Vid akuta skador, ring Tre Kronor Jour dygnet runt 0771-57 16 00
Kontakta den lokala polisen och gör en anmälan om vad som har hänt. Oavsett om ditt ärende utreds eller inte, så kommer vi behöva ett underlag på vad som har hänt – så att vi kan ge dig rätt ersättning. Be därför alltid om en kopia på polisrapporten.
Om ditt pass blivit stulet behöver du ett tillfälligt pass.
Du kommer troligen inte kunna resa vidare eller hem utan ditt pass. Vi kan ersätta merkostnader för att resa till och från ambassad eller konsulat och även kostnaden för ett tillfälligt pass. Du hittar din närmaste ambassad eller konsulat i länken nedan.
Sveriges ambassader (swedenabroad.se)
Om dina flygbiljetter har stulits behöver du kontakta de som utfärdats dem. Du måste själv arrangera och betala eventuella merkostnader vid stöld av resedokument eller om du missar hemresa på grund av stöld. Reseskyddet omfattar endast ändrade resor vid akut sjukdom och olycksfall.
Anmäl stölden till oss när du kommit hem med en lista på det som är stulet. Vi kommer att behöva veta värde och ålder på de saker som har stulits för att kunna räkna ut rätt ersättning till dig.
Om det inträffat en naturkatastrof, smittspridning, eller terrorhandling utomlands ersätter vi nödvändiga och skäliga kostnader för att ta sig till säkrare plats. Förebyggande evakuering är inte ersättningsbart från försäkringen.
Telefon 0771-23 33 33, vardagar 08:00-17:00
Vid akuta skador, ring Tre Kronor Jour dygnet runt 0771-57 16 00
SOS International, telefon +46 8 50 51 40 08
Tänk på att alltid kontakta vår larmcentral SOS International innan du kontaktar läkare då alla behandlingar måste godkännas först.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies