Har du frågor om internetbanken? Läs mer om hur du skaffar vår internetbank, hittar information om olika saker och gör dina bankärenden på ett enkelt och smidigt sätt.
Ansluta/skaffa internetbanken
Du får hjälp att ansluta dig till internetbanken på ditt närmaste bankkontor.
Med internetbanken kan du sköta dina vanligaste bankärenden när du vill. Du kan till exempel betala räkningar, föra över pengar mellan egna och till andras konton, handla aktier och fonder och ansöka om lånelöfte i internetbanken.
Logga in
Du loggar in i internetbanken genom att klicka på Logga in på startsidan här på sparbankenskane.se, högst upp i högra hörnet. Följ instruktionerna.
Behöver du hjälp att logga in? Läs mer på vår hjälpsida för inloggning.
Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.
Texten "LOCK PIN", "BLOCKERAD" eller "PIN-kod låst" syns då i säkerhetsdosans display.
OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.
När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.
Det får du hjälp med genom att ringa till oss eller besöka ett bankkontor. Du ansluter dig för att ringa i internetbanken eller på närmaste bankkontor. Tjänsten är kostnadsfri.
Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.
Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.
Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor i Sverige eller ringer till oss på 0771-12 20 00. Ta del av kontaktuppgifterna för våra kontor:
Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.
Alla banker i EU måste av säkerhetsskäl automatiskt logga ut kunder vid inaktivitet efter 5 minuter. Tiden innan du automatiskt loggas ut har därför minskat till 5 minuter från tidigare 15 minuter. Det här gäller för kontoinformation och betalningar. Mus- eller tangentbordsklick räknas som en aktiv användning.
Betala räkningar och fakturor
Information och frågor och svar om olika sätt att betala räkningar.
Bokföringsdatum är den dag då en transaktion bokförs på ett konto i banken.
Transaktionsdatum är det datum då transaktionen sker, till exempel den dagen som du gör ett kortköp i butik.
Ett reserverat belopp är ofta ett kortköp eller ett kontantuttag. Det är mottagaren av pengarna som reserverar beloppet om du t ex har gjort ett kortköp. Vid ett köp eller uttag reserveras beloppet genom att det räknas från det tillgängliga beloppet på kontot. Köpet eller uttaget är ett reserverat belopp tills dess att beloppet är bokfört. Under tiden som beloppet är reserverat går det inte att se var transaktionen är gjord.
Saldo är summan av alla, i banken, bokförda transaktioner på ett konto.
Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto. Alltså det belopp som du kan använda för kortköp och uttag.
Det tillgängliga beloppet påverkas av:
Beviljad kontokredit (är inräknat i tillgängligt belopp).
Reserverat belopp, till exempel kortköp i affär (är inräknat i tillgängligt belopp).
Framtida insättning, till exempel lön (är inte inräknat i tillgängligt belopp).
Klicka på menyvalet Konton och kort och därefter kontot så ser du alla transaktioner som gjorts de senaste 2 åren.
Behöver du kontoutdrag upp till 10 år tillbaka kan du använda Chatta med Oss. Skriv "beställ kontoutdrag" och följ stegen.
Om personen som gjort överföringen till dig inte skrivit något meddelande ser du inte vem som gjort överföringen.
Bankkontoret eller 0771-12 20 00 kan hjälpa dig med fler uppgifter kring insättningen, exempelvis vilken bank den är gjord genom.
Överföringar
Har du frågor kring överföringar? Ta del av våra frågor och svar.
För att se det tillgängliga beloppet på ditt kreditkort klickar du på menyvalet Konton och kort. Under Betal- och kreditkort ser du kreditgräns och tillgängligt belopp på respektive kort. För ytterligare uppgifter om krediten klickar du på kortets namn.
Handla med kort på nätet
Har du frågor kring att handla på nätet? Ta del av våra frågor och svar.
Tillgänglighet i internetbanken vid funktionsnedsättning
Swedbank och sparbankerna arbetar, på både kort och lång sikt, för att förbättra tillgängligheten i våra digitala kanaler för kunder med funktionsnedsättning. Det gäller kunder med syn-, rörelse- och/eller kognitiv nedsättning.
På kort sikt försöker vi lösa de mest akuta problemen som gör det svårt för kunderna att genomföra de vanligaste bankärendena som t.ex. betala, överföra och kontoöversikt. För detta har vi ett nära samarbete med Sveriges ledande experter på tillgänglighetsfrågor, Funka.
För att på längre sikt försäkra oss om att vårt arbete med tillgänglighet får önskad effekt har vi kontakt med kunder inom målgruppen, allt för att bättre förstå deras utmaningar och behov. För att ytterligare förstå våra användare för vi även en dialog med Synskadades Riksförbund.
Gör så här i webbläsaren:
Håll in knappen "CTRL" och scrolla samtidigt med datormusen (bakåt och framåt) beroende på förstora/förminska dataskärmen. Funkar ej detta kan ev storlek/zoomning justeras i webbläsaren du befinner dig i, via inställlningar.
Ett alternativ är att testa vår app. Där kan du enkelt utföra dina bankärenden med hjälp av VoiceOver i iOS.
Våra cookies, ditt val
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.