Information om banken
Bankens namn |
Sparbanken Skåne AB (publ) |
Adress | Box 204, 221 00 Lund |
Telefon | 0771-12 20 00 |
Kategori | Bankaktiebolag |
Organisationsnummer | 516401-0091 |
FI Institutsnummer | 011130 |
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Varför måste du byta och vilken webbläsare kan du använda?
Bankens namn |
Sparbanken Skåne AB (publ) |
Adress | Box 204, 221 00 Lund |
Telefon | 0771-12 20 00 |
Kategori | Bankaktiebolag |
Organisationsnummer | 516401-0091 |
FI Institutsnummer | 011130 |
I syfte att dokumentera affärsinnehåll, utreda kundärenden eller brott mot lag eller bankens interna regler samt utgöra affärsunderlag enligt gällande regler för rådgivning och försäkringsförmedling, kan såväl inkommande som utgående telefonsamtal eller samtal under videomöte komma att spelas in.
Tillstånd: | |
1999-09-23 2000-07-06 2007-03-28 2007-06-19 2007-11-01 2007-11-01 2007-11-01 2007-12-07 2010-02-26 2014-05-15 2015-04-13 2015-11-30 2017-03-23 |
Oktroj och stadfästelse av bolagsordning Tillstånd att bedriva pensionssparrörelse (IPS) Tillstånd till metod för intern riskklassificering Operativ risk, schablonmetod Mottagande & vidarebefordran av order avs. fi instrument Handel med finansiella instrument för egen räkning Investeringsrådgivning till kund avs. finansiella instrument Utförande av order avs. fi instrument på kunders uppdrag Förvaltare av fondandelar Försäkring i samtliga skadeförsäkringsklasser (direkt) Försäkring i samtliga livförsäkringsklasser (direkt) Diskretionär portföljförvaltning avs finansiella instrument Tillstånd att ge ut säkerställda obligationer |
Banken står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, tfn 08-787 80 00, www.fi.se.
Kontovillkor och övrig information tillhandhålls på svenska. Även övrig kommunikation mellan bank och kund sker på svenska.
Kundens kommunikation med banken ska ske via brev, telefon, e-post, fax, meddelande i Internetbanken eller genom besök på något av bankens respektive kontor. Order om handel med finansiella instrument ska lämnas till banken via telefon, genom att fylla i och sända en order genom bankens handelssystem, t ex Internetbanken, eller genom besök på något av bankens kontor.
Information om bankens tjänster och produkter finns att få på bankens kontor eller webbplats.
Banken lämnar redovisning av utförda tjänster till kund genom - i förekommande fall – avräkningsnota och/eller på så sätt som framgår av vid var tid gällande allmänna villkor/bestämmelser för de tjänster som banken tillhandahåller.
Information om aktuella priser och avgifter för bankens produkter och tjänster finns tillgänglig på bankens webbplats. Ytterligare information kan erhållas på bankens kontor. Utöver bankens priser och avgifter kan det förekomma andra kostnader för kunden, däribland skatter, som inte påförs eller betalas av banken.
Banken upprättar vid var tid sådan registrering och redovisning för medel och finansiella instrument som är nödvändig för att omgående kunna skilja tillgångar som banken innehar för en kunds räkning från dels andra kunders tillgångar, dels bankens egna tillgångar. Banken för löpande registrering och redovisning över alla medel och finansiella instrument som banken innehar för kunds räkning.
Enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti har kund, om denne i händelse av bankens konkurs inte skulle få ut sina likvida medel innestående på konto hos banken, rätt till särskild ersättning med motsvarande 1.050.000 kr per kund.
Enligt lagen (1999:158) om investerarskydd har kunden, om denna i händelse av bankens konkurs inte skulle få ut sina finansiella instrument hos banken, rätt till särskild ersättning med sammanlagt högst 250.000 kr. Nämnda ersättning kan även innefatta medel som banken tagit emot med redovisningsskyldighet. Kund som vill ha ersättning ska senast ett år från dagen för konkursbeslutet framställa krav till Riksgälden
Banken har en strävan att alltid arbeta med förbättringar av bankens produkter och tjänster. En viktig del i det arbetet är att ta missnöjda kunders klagomål på största allvar. Banken har en särskild policy som behandlar detta och som särskilt påpekar vikten av att aktivt lyssna på en missnöjd kund och snabbt och sakligt utreda vad som hänt. Om banken inte anser sig kunna tillmötesgå ett klagomål har kunden rätt att få ett skriftligt svar med bankens motivering till detta.
Enklast och snabbast att få rättelse om du anser att ett fel blivit begånget är att vända dig till ditt kontor eller det kontor som du anser gjort fel. Ofta behövs olika utredningar med framtagande av material och/eller vad som sagts i samtal med bankens personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att snabbt ta fram sådan utredning och lämna ett svar. Kontakta därför gärna handläggaren på banken eller din kontaktperson på banken om du är missnöjd.
Om du inte är nöjd med det svar du får på kontoret kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till bankens kundombudsman, med adress:
Sparbanken Skåne
Kundombudsmannen
Box 204
221 00 Lund
Du kan också skicka e-post till kundombudsmannen@sparbankenskane.se
Beskriv vad du tycker blivit fel och vilket kontor du kontaktat i första hand.
Om du efter omprövning fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
som opartiskt och utan kostnad prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
Läs mer på Allmänna reklamationsnämndens webbplats.
Du kan även låta allmän domstol pröva ditt ärende.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som avgiftsfritt lämnar vägledning i konkreta ärenden som avser bank- och värdepappersområdet.
Skriv till:
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215
105 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00 vardagar kl. 9-12
Konsumenternas Försäkringsbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som avgiftsfritt lämnar vägledning i konkreta ärenden som avser försäkringsfrågor.
Skriv till:
Konsumenternas Försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon: 0200-22 58 00 vardagar kl. 9-12
Gemensam webbplats: www.konsumenternas.se
Konsumentverket erbjuder kostnadsfri rådgivning i konsumentfrågor.
Skriv till:
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad
Telefon: 0771-525 525
Webbplats: hallakonsument.se
Konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder kostnadsfri konsumentvägledning i hushållsekonomiska och juridiska frågor. Sök din kommunala konsumentvägledare på: hallakonsument.se
På begäran lämnar Sparbanken ut mer detaljerade uppgifter. Önskar du ytterligare information kan du då vända dig till Sparbankens funktion för regelefterlevnad (Compliance).
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies