Den enskilt största miljömässiga och sociala påverkan som Sparbanken Skåne har på omvärlden, sker indirekt via bankens utlåning. Att ta hänsyn till hållbarhetsaspekter vid kreditgivning är därför en självklarhet. Genom ansvarsfulla affärer kan banken vara med och påverka hållbarhetsrisker på flera håll i samhället.
Som bank har vi möjlighet att påverka vilka projekt och aktiviteter som får finansiering i samhället. Genom att premiera hållbarhet i bankens kreditgivning kan vi bidra till att kapital styrs i en långsiktigt hållbar riktning. Bankens utlåning måste också vara hållbar i relation till den enskilda kunden, så att kunden kan bibehålla och om möjligt utveckla sin ekonomiska trygghet.
Utmaningarna på området är många. Det kommer att krävas en kraftfull omställning i samhället och investeringsbehovet under de närmaste åren är enormt. För finansbranschen gäller det att gå i takt med invånare och företag i denna förändring. En förutsättning för bankens långsiktiga överlevnad är att kunna identifiera och hantera klimatrelaterade risker och möjligheter.
I praktiken innebär det att vid varje kreditbeslut aktivt ta ställning till hållbarhetsperspektivet. Det innebär både att bedöma kundens långsiktiga ekonomiska situation med hänsyn till dennes återbetalningsförmåga men också om vår vilja att vara med och förverkliga hållbara projekt. Vi avstår från att låna ut till verksamheter som vi bedömer inte är långsiktigt hållbara. Det handlar om att beakta hållbarhetsrisker inom områden som exempelvis miljöpåverkan, mänskliga rättigheter och korruption.
För att påskynda omställningen mot ett mer hållbart samhälle ger Sparbanken Skåne ut gröna obligationer. Detta är ett sätt att låna upp pengar på kapitalmarknaden för finansiering av krediter med tydliga hållbarhetsfördelar inom områden som förnybar energiproduktion, ekologiska jordbruk och klimatsmarta fastigheter.
För att främja en hållbar ekonomi för både kunder och samhälle, genomförs för företagslån på över 8 miljoner kronor en utökad hållbarhetsanalys utifrån sociala och miljömässiga aspekter. Genom analysen kan vi påverka kunden att agera mer hållbart. Modellen är ett stöd för kundansvarig att med hjälp av information från kunden själv genomlysa verksamheten och öppna en dialog avseende hållbarhetsaspekter.
Sammantaget ger Sparbanken Skånes lokala kund- och marknadskännedom tillsammans med kreditberedningsprocessen goda förutsättningar för en utlåningsportfölj med hög kreditkvalitet och låga hållbarhetsrisker.