Hoppa till textinnehållet

Frågor och svar amorteringsbefrielse privatkund

Three persons in a discussion at a café.
  • Amorteringsbefrielse innebär att du under en begränsad period inte behöver amortera på lån som inte redan är aviserade. Ränta betalas som vanligt.

  • Du fyller i ansökan här

  • Du som bedömer att din ekonomiska situation har eller kommer att påverkas med anledning av effekterna från coronaviruset covid-19.

  • Nej, det räcker att en av låntagarna skickar in ansökan. När den låntagaren skickar ansökan intygar hen samtidigt att övriga medlåntagare är informerade och att ni är överens om att en ansökan skickas in om amorteringsbefrielse för era gemensamma lån.

  • Du kan ansöka om amorteringsbefrielse för bolån och andra privatkrediter du har i Sparbanken Skåne.

     

    Undantag!
    Bankens betal- och kreditkort omfattas inte av amorteringsbefrielsen. Om du har frågor om det ber vi dig kontakta EnterCards kundservice.

     

    Medlemslån -här har du ett unikt försäkringsskydd. Skyddet ersätter dina kostnader för ränta och amortering upp till 2000 kr/mån vid arbetslöshet eller sjukdom. För ev frågor om betalskyddet ber vi dig kontakta BNP Paribas Cardif kundtjänst, de besvarar individuella frågor om betalskyddet, telefon 020-52 52 56.

  • Bolån – så länge gäller amorteringsbefrielsen
    För bolån ansöker du om amorteringsbefrielse i 12 månader, dock längst till och med 31 augusti 2021. Omprövning kan komma att ske om 6 månader och om banken inte längre finner att skäl för amorteringsbefrielse föreligger kommer nytt första amorteringsdatum beslutas och meddelas dig som kredittagare.

     

    Andra privatlån – så länge gäller amorteringsbefrielsen
    För andra lån ansöker du om amorteringsbefrielse i 6 månader.

  • När banken beviljat din ansökan får du en bekräftelse i internetbanken eller via post om du inte har internetbanken. För närvarande tar det cirka 20 vardagar innan du får besked.

  • Det kan bland annat vara att namnet som du skrivit inte stämmer med personnumret, att några siffror i ditt eller en medlåntagares personnummer blivit fel inskrivet eller att det är något fel på lånenumret. Du hittar lånenumret på låneavin, i appen eller internetbanken. Du ska enbart skriva siffrorna i lånenumret, inga andra tecken är tillåtna. Om din ansökan gäller flera lån ska du skriva dem med ett kommatecken emellan: 831391234567899, 83319988888888899.

  • Om du vill börja amortera igen kan du antingen ringa oss på 0771-12 20 00. Du är även valkommen att kontakta ett bankkontor.