Daniel tar emot på Guldkanalen som sedan fyra år tillbaks ligger i den gamla brandstationen i Staffanstorp. Han visar stolt upp de rymliga och ljusa lokalerna som innehåller fyra studios och en kontorsdel för honom själv och säljarna, samt en mötesrumsdel där han kör aktiviteter med annonsörerna.

Med undantag för ett kort inhopp i sin pappas byggnadsfirma så har Daniels yrkesliv alltid handlat om musik.
– Eftersom alla undrar, de två z:na i mitt efternamn är ett arv från tiden när jag profilerade mig som DJ.

Mest har dock karriären varit inriktad på radio.
– Jag sökte in till Akademi Båstad, de undrade om jag ville bli programledare eller reklamsäljare, jag svarade att jag ville bli både och samt äga en radiostation. Det gick inte tyckte de, jag blev första reserv och kom aldrig in.

Så han satsade på att köra själv vilket ledde till ett samarbete med Radio City. Det egna företaget startade han 2002 och då med Dansbandskanalen som fortfarande finns som webbradio och som följdes av Favorit, något som utmynnade 2009 i det som idag är Guldkanalen.
– Den har ett brett format som lutar sitt utbud mot oldies, det vill säga lite vuxnare musik.

Mer nischade kanaler

Guldkanalen är en del av DB Media där också webbradiostationerna Dansbandskanalen.se och Country Rocks Radio ingår. Kanalen täcker det mesta av Skåne och har ca 150 000 lyssnare och lutar sig mot en stabil portfölj av annonsörer. 

– Vi har allt från nationella kunder med en hel del bilmärken, till den lokala hårstudion, det är en rolig blandning.

Idag har man åtta programledare och fem säljare och de senaste åren har Daniel sett annonseringen öka, något han menar delvis beror på att TV tappat genom pay per view, att konsumenterna aktivt väljer bort reklamen i det mediet.
– Sedan är det också en beteendefråga, vi är ett bakgrundsmedia och när folk har näsan i sina telefoner, datorer och paddor och är ute på sociala medier så har man ändå utrymme för att hänga med oss.

Vad tror han då om framtiden för sin radiostation?

– Utvecklingen kommer att leda till mer och mer nischade kanaler genom den kommande utbyggnaden av digitala markburna sändare. Eftersom vi redan har sändningstillstånd så kommer vi att öka vårt frekvensutrymme även nationellt och möta den utvecklingen.

Daniel har företagandet i blodet. Hans farfar Olle drev eget i Staffanstorp och byggde växt- och drivhus. Pappa Mats tog över och utvecklade firman.
– Farsan är även med i den här verksamheten, det var han som byggde om brandstationen när vi köpte den för fyra år sedan och nu är han fastighetsskötare, det är roligt.

Fem minuter of fame

Daniel har aldrig varit annat än sin egen, förutom då det korta inhoppet i farsans byggnadsfirma:
– Vilket lärde mig att jag ville vara min egen chef och när jag väl var det göra det jag trodde på fullt ut.

Han tycker att driva eget har enormt många fördelar.
– Det är en fantastisk utmaning och känsla att hitta sina mål och ta sig vidare, att styra sin egen tid och den frihet som det innebär. Baksidan kan vara ansvaret och att det kan vara lite ensamt i chefsrollen, fast det kompenseras av den teamkänsla alla bidrar till på Guldkanalen.

Förutom att vara VD och chef så arbetar han som musikredaktör och med försäljning.
– Jag älskar att kunna hjälpa lyssnarna upptäcka ny musik och återupptäcka gamla godingar.

Dessutom har han inte helt släppt radiopratandet.
– Jag hoppar in när någon är sjuk och så kör jag vädret, det har jag gjort i arton år nu, delvis beroende att man måste ha en annan röst än den ordinarie programledaren för sponsringens skull. Fast jag gör det gärna i alla fall, det är mina fem minuter of fame varje dag.

Farfar och pappa har förutom att de bidragit till entreprenörsådran också varit ledande för hans bankval.
– Deras bank var Sparbanken Finn och jag hängde på och in i det som nu är Sparbanken Skåne. De finns på orten och genom det lokala nätverket har jag lärt känna bankchefen Johan vilket har utvecklats till en kompisrelation. Jag har alltid upplevt att de har en stor förståelse för min verksamhet och dess utmaningar.

– Vi bedriver också gemensam kundvård och marknadsföring, det är kul när man kan hjälpas åt.